سایت استاد مهدي خداميان آرانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ براى تو مى نويسم ! به راستى كه نوشتن براى تو افتخار من است. اى كه عشق حضرت على(عليه السلام) به سينه ات دارى !
از خيلى ها سؤال كرده ام كه درباره معراج پيامبر چه مى دانيد؟ و اين چنين جواب شنيده ام: "پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) از مكه به بيت المقدس رفت و از آنجا به آسمان ها سفر كرد و سپس به مكه بازگشت". اما در اين سفر، جريان هاى زيادى براى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) پيش آمد كه بسيار شنيدنى و جالب است. حتماً شنيده اى كه امام صادق(عليه السلام)، اعتقاد داشتن به معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) را از نشانه هاى شيعه مى داند.[۱]
سفر ادامه پيدا مى كند و پيامبر به "مسجد الأقْصى" نزديك مى شود. مسجد الاقصى، يا بيت المقدس، قبله گاه اول مسلمانان ! آرى، اول پيامبر بايد به مسجد الاقصى برود و از آنجا به سوى آسمان ها پرواز كند. چرا خداوند پيامبر را از مكه مستقيم به آسمان ها نمى برد؟
پيامبر از مكه تا بيت المقدس را با "براق" آمده است اما اكنون كه مى خواهد به آسمان ها عروج كند خدا مَحْمل و كجاوه اى از نور را براى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)مى فرستد تا آن حضرت بر آن سوار شود و سفر خود را ادامه دهد. اين مَحْمل نورانى را نگاه كن كه به چهل رنگ مختلف مى باشد، رنگ هاى زرد و قرمز و سفيد و... [۲۹] آيا زينت ها و جواهرات بهشتى را بر روى اين مَحْمل مى بينى؟ سفر به سوى آسمان اول آغاز مى شود.
پيامبر وارد عرش الهى مى شود. نگاه پيامبر به ستون هاى عرش مى افتد و بر روى آن نوشته هايى مى بيند. لا إلهَ الاّ الله مُحَمدٌ رَسُولُ الله
اكنون پيامبر مى خواهد وارد بهشت شود. آن هشت در بزرگ را مى بينى ! آنها درهاى بهشت هستند. نوشته هاى روى درهاى آن را مى بينى !
پيامبر از بهشت عبور مى كند و به ملكوت أعلى مى رسد. او مى بيند كه فرشتگان در اينجا، دعائى را با هم زمزمه مى كنند ! بار خدايا ! حاجت ما را بر آورده كن !
پيامبر از حجاب ها عبور مى كند و به ساحت قدس الهى مى رسد.[۷۹] شما فكر مى كنيد اول كلامى كه خدا با حبيب خود مى گويد چه مى باشد؟ لحظه وصال فرا رسيده است و خدا با محبوب خويش خلوت كرده است ! گوش كن !
اكنون لحظه بازگشت است ! پيامبر بايد هفتاد هزار حجاب را پشت سر بگذارد تا دوباره به جبرئيل برسد. اما پيامبر از هر حجاب كه مى گذرد صدايى را مى شنود: اى محمد !
۱. الاختصاص، الشيخ المفيد، (۴۱۳ ق)، تحقيق: علي أكبر الغفاري، الطبعة الثانية، ۱۴۱۴ ق، دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان. ۲. الأذكار النووية، يحيى بن شرف النووي، (۶۷۶ ق)، طبعة محقّقة (۱۴۱۴ ق)، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت. ۳. الأمالي، الشيخ الصدوق ۳۸۱، الطبعة الأولى، ۱۴۱۷ ق، مؤسّسة البعثة، قمّ. ۴. الأمالي، الشيخ الطوسي، (۴۶۰ ق)، الطبعة الأولى، (۱۴۱۴ ق)، دار الثقافة للطباعة والنشر والتوزيع، قمّ.
بالا