کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فصل چهار

      فصل چهار



    آقاى "عدنان درخشان" كتابى به نام "از رحلت رسول خدا تا شهادت حضرت زهرا(عليها السلام)، روزشمار تشكيل سقيفه" منتشر كرد. بعضى ها اين كتاب بيشتر به عنوان "روزشمار فاطميّه" مى شناسند.
    او در آنجا اين مطلب را مطرح كرد كه هجوم به خانه حضرت فاطمه(عليها السلام) در هفته چهارم بعد از شهادت پيامبر (بعد روز 21 ربيع الأول) روى داده است. وى براى اين نظريّه خود، به يك مطلب اشاره مى كنم كه ما آن را در اينجا بررسى مى كنيم، او در صفحه 125 كتاب خود چنين مى گويد:
    تاريخ اشاره مى كند كه حضرت زهرا(عليها السلام) استوار و به همراه بانوان بنى هاشم وارد مسجد شده اند. در هيچ مدركى از وضع نامطلوب جسمانى آن حضرت در هنگام ايراد خطبه سخن به ميان نيامده است. اين نكات نشان مى دهد هجوم اصلى نمى تواند تا قبل از روز دهم باشد.
    اكنون چند سؤال مطرح مى شود:
    در كجاى تاريخ آمده است كه حضرت فاطمه(عليها السلام)استوار وارد مسجد شد؟ مستند اين سخن چيست؟
    در تاريخ فقط اين جمله آمده است: "ما تَخْرِمُ مِشْيَتُها مِشْيَةَ رَسُولِ اللَّهِ: راه رفتن حضرت فاطمه(عليها السلام) همانند راه رفتن پيامبر بود".
    توضيحات اين مطلب بيان شد و گفتيم كه منظور از آن سخن، اين است كه حضرت فاطمه(عليها السلام)مانند دختر پادشاهان رفتار نكرد.
    آقاى درخشان تصريح مى كند كه در هيچ مدركى از وضع نامطلوب جسمانى حضرت فاطمه(عليها السلام) سخنى به ميان نيامده است و او در هنگام خطبه، سالم بوده است، با دقّت در چهار نكته اى كه پيرامون خطبه ذكر شده است، ضعف اين سخن آشكار مى شود.
    لازم به ذكر است آقاى على لبّاف، كتابى به نام "دانشنامه شهادت حضرت زهرا(عليها السلام)" منتشر كرد و در پايان آن كتاب، روزشمارى از حوادث فاطميّه آورد و روز 20 و 21 را به عنوان روز هجوم ذكر كرد. او هيچ دليلى براى سخن خود نياورد. روشن است كه به سخنى كه دليلى ندارد، نمى توان اعتماد كرد، گرچه به نظر مى رسد او به سخن آقاى درخشان اعتماد كرده است كه ما آن سخن را نقد و بررسى كرديم و ضعف آن را ثابت نموديم.



نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۰: از كتاب روز هجوم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن