کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فصل ۷

      فصل ۷


    نزديك عيد نوروز كه مى شود به هر خانه اى كه سر بزنيد مى بينيد كه افرادى مشغول خانه تكانى هستند و تمام خانه را مثل آينه تميز و زيبا مى كنند.
    آرى، اين خانه اى كه در آن زندگى مى كنيم هر چند وقت يكبار نياز به تميز كردن دارد، آيا خانه دل ما نياز به خانه تكانى ندارد؟
    در مسير زندگى ممكن است بارها خانه دل آلوده شود حال سؤال اين است كه چگونه خانه دل را تميز كنيم؟ و با چه آبى آن را شستشو بدهيم تا دلمان مثل آينه پاك شود، در خانواده، در محيط كار و در اجتماع، قلب ما روشن و شاد باشد و همه را مجذوب خود كنيم.
    به راستى اگر خانه دل روشن و تميز نباشد و در آن كينه و نفرت باشد انسان روى سعادت را نمى بيند، اگر چه اين كه ميلياردها ثروت داشته باشد كه ثروت واقعى همان شادى دل و روشنايى روح است.
    پيامبر فرمود: "با يكديگر دست بدهيد تا كينه و نفرت از دل شما زدوده شود".[19]
    امام صادق(عليه السلام) نيز فرمودند: "با يكديگر دست بدهيد كه دست دادن حقد و كينه را از بين مى برد".[20]
    اگر از دوستان خود نفرتى به دل داريم يا از همكاران خود دلخور هستيم، بايد بدانيم كه درِ خوشبختى بر خود بسته و نمى گذاريم تا شادى و نشاط به جان و دلمان نازل شود.
    اكنون بايد برخيزيم و به ديار محبّت پا بگذاريم و دست دوستان را به مهربانى بفشاريم و محبّت خويش را نثار آنان كنيم تا خودمان به شادى و نشاط برسيم.
    اينجا است كه سؤال مهمّى مطرح مى شود و آن اين كه چگونه كينه ها و نفرت هايى كه از ديگران داريم را درمان كنيم؟ آيا صبر كنيم تا اين كينه ها خود به خود از بين برود؟
    هر چه اين كينه ها را مدّت زيادترى در خانه دل نگه داريم خودمان را از خوشبختى محروم كرده ايم بايد برخيزيم و دلمان را خانه تكانى كنيم، نبايد صبر كنيم تا اين نفرت و كينه ها كه در واقع سرطان روح است ريشه بدواند، بايد برخيزيم و ريشه اين نفرت ها را بخشكانيم، دست در دست دوستان خود نهاده و تمام محبّتى را كه انتظارش داريم به آنان هديه كنيم.
    آرى شما قلب خود را خانه تكانى مى كنيد و ايمان داريد كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امام صادق(عليه السلام) بزرگ ترين درمانگر روح و جان ما هستند و چون دست در دست برادر و همكار خود مى نهيد تمام قلب شما از كينه ها پاك مى گردد، گويا بارانى بر صحراى دلت مى بارد و همه اين پليدى را با خود مى شويد و دشتِ دلت پر از گل هاى زيباى عشق مى گردد، به راستى كه هوا بعد از يك باران، چقدر با صفا و دلنشين مى شود!


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۷: از كتاب معجزه دست دادن نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن