کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فصل شانزده

      فصل شانزده


    برادر و خواهر خوبم! اكنون مى خواهم سخنانى را در مورد سوره "توحيد" برايت بيان كنم تا ارزش اين سوره بيشتر روشن گردد:
    1 - در قسمتى از شهر مدينه، يهوديان زندگى مى كردند. يك روز آن ها نزد پيامبر آمدند و گفتند: اى محمّد! از تو مى خواهيم تا خداى خود را براى ما معرّفى كنى.
    پيامبر در جواب آن ها سكوت كرد، سه روز پيامبر جواب آن ها را نداد، او منتظر بود تا خود خدا، جوابى براى او بفرستد.
    بعد از سه روز جبرئيل بر پيامبر نازل شود و سوره "توحيد" را براى پيامبر خواند. بعد از آن بود كه پيامبر به دنبال آن يهوديان فرستاد و اين سوره را براى آن ها خواند.*P*19
    2 - پيامبر گروهى از ياران خود را براى بررسى موقعيّت دشمن فرستاد، او حضرت على(عليه السلام) را به عنوان فرمانده اين گروه معيّن نمود و از آنان خواست تا حركت كنند و مأموريّت خود را انجام داده و سريع به مدينه باز گردند.
    چند روزى طول كشيد، شكر خدا آن ها با موفقيّت توانستند تا مأموريّت خود را به پايان رسانده و نسبت به موقعيت دشمن اطّلاعات خوبى جمع آورى نمايند. وقتى آن ها به مدينه بازگشتند پيامبر به استقبال آن ها آمد. رو به آنان كرده و از چگونگى مأموريّت آن ها پرسيد.
    يكى از آن ها در جواب گفت:
    ــ شكر خدا، همه چيز خوب بود، فقط يك اشكال مختصرى وجود داشت.
    ــ چه اشكالى؟
    ــ شما على را به عنوان فرمانده ما انتخاب كرديد و ما همه نمازها را به امامت او مى خوانديم، على در همه نمازها سوره "قل هو الله" را مى خواند. كاش او سوره ديگرى را هم مى خواند.
    پيامبر رو به على(عليه السلام) كرد و چنين گفت:
    ــ يا على! چرا در هر نماز، سوره "قل هو الله" را مى خواندى؟
    ــ اى پيامبر! من اين سوره را خيلى دوست دارم.
    ــ على جان! اگر خدا اين سوره را دوست نمى داشت تو هم آن را دوست نمى داشتى!*P*20
    3 - سعد بن مَعاذ يكى از ياران پيامبر بود، او در جنگ خندق به دست كفّار مجروح شد و بعد از مدّتى از دنيا رفت. وقتى خبر رحلت او به پيامبر رسيد براى تشييع جنازه او حاضر شد، جمعيّت زيادى جمع شدند و خود پيامبر بر پيكر او نماز خواند.
    بعد از آن كه نماز پيامبر تمام شد، او رو به ياران خود كرد و فرمود: امروز هفتاد هزار فرشته بر پيكر سعد بن معاذ نماز خواندند، من در ميان آن فرشتگان، جبرئيل را هم ديدم كه براى نماز آمده بود. من از جبرئيل اين سؤال را پرسيدم: مگر سعد بن معاذ چه كارى انجام داده بود كه شايسته اين مقام شد كه هزاران فرشته بر پيكر او نماز بخوانند؟
    جبرئيل در پاسخ چنين گفت: سعد بن معاذ در همه حال، ايستاده و نشسته، سواره و پياده، سوره "قل هو الله" را مى خواند.*P*21
    4 - امام صادق(عليه السلام) فرمودند: هر كس يك بار سوره "قل هو الله" را بخواند، يك سوم قرآن، يك سوم تورات، يك سوم انجيل و يك سوم زبور را خوانده است!
    و تو مى دانى كه تورات، كتاب آسمانى حضرت موسى(عليه السلام)، انجيل كتاب آسمانى حضرت عيسى(عليه السلام) و زبور كتاب آسمانى حضرت داوود(عليه السلام) است.
    وقتى تو سوره "قل هو الله" را بخوانى، گويا يك سوم اين كتب آسمانى را خوانده اى!
    به راستى اين سوره كوچك كه 21 كلمه بيشتر ندارد، چقدر از پيام هاى توحيدى را در خود جاى داده است، به گونه اى كه با يك سوم كتاب هاى آسمانى برابرى مى كند. پس لازم است كه هر چه بيشتر در اين سوره تدبّر و انديشه بنماييم.*P*22
    5 - يك روز پيامبر رو به يارانش كرد و پرسيد: آيا در ميان شما كسى هست كه هر روز، يك بار قرآن را از اوّل تا آخر بخواند و به اصطلاح "ختم قرآن" داشته باشد؟
    همه سكوت كردند و فقط سلمان فارسى بود كه دست خود را بالا گرفت و گفت: من هر روز قرآن را ختم مى كنم.
    بعضى از مسلمانان از اين سخن سلمان فارسى تعجّب كردند، كسى كه بخواهد هر روز قرآن را ختم كند بايد تمام روز مشغول خواندن قرآن باشد، امّا سلمان كه اين گونه نيست، بيشتر وقت ها به كار خودش مشغول است.
    آن ها فكر كردند كه سلمان دروغ مى گويد، براى همين رو به پيامبر كردند و در حالى كه بسيار خشمناك بودند چنين گفتند:
    ــ اى رسول خدا! سلمان، مردى است ايرانى. او مى خواهد بر ما عرب ها فخر بفروشد، ما مى دانيم او دروغ مى گويد.
    ــ آرام باشيد! سلمان همانند لقمان حكيم است. برويد از خود او سؤال كنيد، حتماً جواب شما را خواهد داد.
    آن ها نزد سلمان آمدند و سؤال خود را مطرح كردند، سلمان به آن ها لبخندى زد و گفت: من خودم از پيامبر شنيدم كه فرمود: هر كس سه بار سوره "قل هو الله" را بخواند مانند اين است كه قرآن را ختم كرده است. من هر روز، سه بار اين سوره را مى خوانم!*P*23
    6 - امام صادق(عليه السلام) فرمودند: هر كس فراموش كند در يك شبانه روز، در نمازهاى خود، سوره "قل هو الله احد" را بخواند، فرشتگان به او رو مى كنند و مى گويند: اى بنده خدا! نماز خواندى و سوره "قل هو الله" را نخواندى، تو نمازگزار واقعى نيستى!*P*24
    آرى! اگر ما بخواهيم نمازگزار واقعى باشيم بايد حتماً اين سوره را در نماز خود بخوانيم و فرياد بلند توحيد را سر دهيم!
    7 - امام صادق(عليه السلام) فرمودند: هر كس سوره "قل هو الله" را بعد از نمازهاى واجب خود بخواند، خداوند خير دنيا و آخرت را به او مى دهد و گناهان او و هم چنين گناهان پدر و مادرش و گناهان فرزندان او را مى بخشد.*P*25
    ومن در تعجّب هستم از عظمت اين سوره كوچك!
    چه رمز و رازى در اين سوره نهفته است كه اگر آن را بعد از نماز بخوانى، خدا خير دنيا و آخرت را به تو مى دهد؟
    دوست من! ديگر تو از خدا چه مى خواهى؟ چه چيزى بهتر از خير دنيا و آخرت مى توانى پيدا كنى؟
    8 - حتماً ديده اى كه عدّه اى از مردم وقتى از آمدن بلايى مى ترسند به چيزى پناه مى برند، وقتى مسافرى مى خواهد به سفر برود پشت سر او آب مى ريزند، آن ها به آب پناه مى برند تا شايد مسافرشان به سلامت برگردد.
    يا وقتى از چشم زخم مى ترسند به تخته مى زنند، آن ها با اين كار مى خواهند بلا را از خود دور كنند. اين ها خرافاتى است كه دامن گير جامعه ما مى باشد و در جامعه هاى ديگر به گونه اى ديگر يافت مى شود. به راستى وقتى كه ما دچار ترسى مى شويم بايد چه كنيم؟ به چه چيزى پناه ببريم؟ چگونه؟
    امام صادق(عليه السلام) به يكى از ياران خود به نام مُفضَّل فرمودند:
    ــ اى مُفَضّل! اگر از چيزى ترسيدى به نام خدا و به سوره "قل هو الله" پناه ببر!
    ــ مولاى من! چگونه اين كار را انجام بدهم؟
    ــ به سمت راست خود نگاه كن و اين سوره را بخوان، سپس به سمت چپ خود نگاه كن و اين سوره را بخوان، سپس سمت جلو، پشت سر، سمت بالاى سر خود نيز اين سوره را بخوان و در پايان نگاه خود را به زمين بينداز و اين سوره را بخوان.
    ــ در واقع من در شش جهت خود اين سوره را بخوانم؟
    ــ آرى! تو با اين كار از خدا مى خواهى كه به بركت توحيد، تو را از بلا حفظ كند.
    اى مفضَّل! اگر گرفتار حاكم ستمگرى شدى و ترسيدى كه او به تو ستمى بنمايد، وقتى با آن ستمگر روبرو شدى سه بار سوره توحيد را بخوان و بعد از پايان سومين سوره، دست چپ خود را به صورت مشت در بياور، تو تا زمانى كه نزد آن ستمگر هستى نبايد دست چپ خود را باز كنى. اگر اين كار را انجام بدهى خداوند تو را از دست ظلم آن ستمگر نجات خواهد داد.*P*26
    9 - وقتى كه مى خواهى به سفر بروى، چقدر خوب است كه ده بار اين سوره را بخوانى. امام صادق(عليه السلام) فرمود: هر كس موقع خارج شدن از منزل، ده بار سوره "قل هو الله" را بخواند، او در حفاظت خداوند خواهد بود تا زمانى كه به منزل بازگردد.*P*27
    10 - وقتى وارد خانه خود مى شوى، سلام كن و بعد اين سوره را بخوان كه در اين صورت بركت خدا را به خانه خود جذب كرده اى.*P*28


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۶: از كتاب خداى خوبىها نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن