کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فصل سى ودو

      فصل سى ودو


    برايم بگو كه در ديدگاه شما، بهترين انسان ها چه كسانى هستند؟ آيا كسى كه بيشتر نماز مى خواند و روزه مى گيرد و روى پيشانى او، جاى سجده نقش بسته است، بهترين انسان ها است؟
    به سخن تو گوش فرا مى دهم: "بهترين شما كسى است كه با مردم نرم تر رفتار كند و زنان را بيشتر گرامى دارد".[50]
    در نگاه تو، اين دو ويژگى باعث مى شود كه يك انسان از ديگران برتر باشد: "نرم خويى و احترام به زنان".
    ابتدا درباره "نرم خويى" سخن مى گويم: نرم خويى يكى از ويژگى هاى مهم پيامبر بود، او خوش اخلاق و مهربان بود، با خوش رويى مردم را به سوى خدا فرا مى خواند، او همواره لبخند به لب داشت، او اصل را بر "جذب" مى گذاشت نه "دفع" ! زبان و ادبيّات او پر از مهر و محبّت بود. خدا در آيه 159 سوره اعراف به پيامبر چنين خطاب كرد: "اى محمّد ! از پرتو رحمت من است كه تو با بندگان من مهربان و خوش اخلاق هستى، اگر تو تندخو و سنگدل بودى، همه از دور تو پراكنده مى شدند".
    افسوس كه ما اسلام واقعى را فراموش كرده ايم، خيال مى كنيم هر كس به اسم دين با مردم تندتر برخورد كند، ايمانش قوى تر و به خدا نزديك تر است! به خيال خود مى خواهيم امر به معروف كنيم ولى نمى دانيم كه با تندى كردن، مردم را از دين خدا زده مى كنيم!
    اگر من با زبان نرم و روى خوش با مردم رفتار كنم، مى توانم آنان را به دين خدا علاقمند كنم، وقتى من در نگاه مردم به عنوان فردى مؤدّب، دلسوز، خوش اخلاق جلوه كنم بهتر مى توانم آنان را امر به معروف و نهى از منكر كنم.
    اكنون درباره "احترام به زنان" سخن مى گويم: نزديك ترين زنانى كه به يك مرد نسبت دارند مادر، همسر، خواهر و دختر اوست، اگر مردان جامعه نسبت به آنان مهربان باشند و با بزرگوارى با آنان رفتار كنند، روابط خانوادگى به سوى آرامش، اعتماد و كمال حركت خواهد كرد، با سلامت خانواده است كه جامعه هم به سعادت و رستگارى مى رسد.


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۳۲: از كتاب راه مهتاب نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن