کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    محمّد: آيه ۳۵

      محمّد: آيه ۳۵


    فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الاَْعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ (35 )
    منافقان همواره مسلمانان را از رفتن به ميدان جنگ مى ترساندند و به آنان مى گفتند: "چرا بايد با كافران جنگ كنيم؟ ما مى توانيم با آنان به توافق برسيم و صلح را تجربه كنيم".
    تو حقيقت منافقان را آشكار كردى و به همه گفتى كه راه منافقان، راه كافران است، اكنون به مسلمانان چنين فرمان مى دهى: "هرگز هنگام جهاد سستى نكنيد، دشمنان را به صلحى كه شما را خوار كند، دعوت نكنيد. شما برتر هستيد، نهراسيد كه من پشتيبان شما هستم و تلاش هاى شما را بدون اجر نمى گذارم و به شما پاداشى بس بزرگ عطا مى كنم".

    * * *


    اگر صلح به معناى تسليم شدن باشد و از سستى و زبونى سرچشمه گرفته باشد، نتيجه اى خطرناك دارد.
    اگر در آن سال مسلمانان با كافران صلح مى كردند، كافران آنان را غافلگير مى كردند و همه آنان را نابود مى نمودند. كافران مى خواستند هيچ نامى از اسلام باقى نماند.
    صلح بسيار خوب است امّا در جاى خود !
    قرآن در اين آيه مسلمانان را از صلح نابجا نهى مى كند، اين صلحى است كه منافقان از آن دم مى زدند و معلوم است كه آنان نقشه اى كشيده اند و توطئه اى در كار است، صلحى كه منافقان پيشنهاد مى كنند، خطرناك است.
    قرآن در آيه 61 سوره انفال از صلحى كه به جا باشد، سخن مى گويد و به پيامبر چنين فرمان مى دهد: "اگر دشمنان تقاضاى صلح و آشتى داشتند، تقاضاى آنان را بپذير". خدا به پيامبر دستور داد تا اگر پيامبر تشخيص داد صلحى منافع مسلمانان را تأمين مى كند، آن را بپذيرد.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۴۳: از كتاب تفسير باران، جلد يازدهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن