کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فَتح: آيه ۲۱ - ۱۸

      فَتح: آيه ۲۱ - ۱۸


    لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا (18 ) وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيًما (19 ) وَعَدَكُمُ اللَّهُ مَغَانِمَ كَثِيرَةً تَأْخُذُونَهَا فَعَجَّلَ لَكُمْ هَذِهِ وَكَفَّ أَيْدِيَ النَّاسِ عَنْكُمْ وَلِتَكُونَ آَيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَيَهْدِيَكُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيًما (20 ) وَأُخْرَى لَمْ تَقْدِرُوا عَلَيْهَا قَدْ أَحَاطَ اللَّهُ بِهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْء قَدِيرًا (21 )
    بار ديگر از "بيعت شجره" ياد مى كنى، پيمانى كه مسلمانان در سرزمين حديبيه در زير درخت با پيامبر بستند.
    تو در آن روز از مؤمنانى كه با پيامبر زير آن درخت بيعت كردند، راضى و خشنود شدى، تو از ايمان و صداقتى كه در دل هاى آنان نهفته بود باخبر بودى، پس آرامش را بر دل هايشان نازل كردى و اراده كردى كه پيروزى نزديكى را به عنوان پاداش نصيب آنان كنى.
    اين پيروزى، همان جنگ خيبر است، مسلمانان در راه بازگشت به مدينه اند، آنان از حديبيّه مى آيند، وقتى به مدينه برسند و مدّتى بگذرد تو به پيامبر فرمان مى دهى تا با پيروانش به خيبر بروند و آنجا را فتح نمايند، در اين جنگ، آنان به غنيمت هاى فراوانى دست پيدا مى كنند. اين وعده توست، تو خداى توانا هستى و كارهاى تو از روى حكمت است.
    آرى، تو به مسلمانان وعده دادى كه اگر بر سختى ها صبر كنند، پيروزى از آنان است و به غنيمت هاى فراوانى مى رسند، تو در جنگ خيبر يكى از آن غنيمت ها را زودتر براى مسلمانان فراهم ساختى. تو آنان را يارى كردى و دست تجاوز دشمنان را از آنان دور ساختى. در ماجراى حديبيّه، مسلمانان بدون تير و كمان و نيزه به سوى مكّه رفتند، تعداد آنان كمتر از كافران بود، امّا تو آنان را حفظ نمودى و شرّ دشمنان را از آنان كوتاه كردى. اين ماجرا نشانه اى از رحمت تو براى مؤمنان بود. اين قانون توست: هر كس در راه تو قدم بردارد، تو او را در راه راست پايدار مى سازى.
    غير از جنگ خيبر و پيروزى آن، پيروزى هاى ديگر در راه است، پيروزى هايى كه مسلمانان توانايى آن را ندارند، امّا قدرت تو بر آن چيرگى دارد، به راستى كه تو بر هر كارى توانا هستى، تو به زودى شهر مكّه را به دست مسلمانان آزاد مى كنى، آن شهر از بُت ها پاك مى گردد، روزى كه گروهى از مسلمانان مجبور شدند از شهر مكّه هجرت كنند، باور نمى كردند كه روزى بيايد كه بتوانند اين شهر را آزاد كنند، امّا تو چنين اراده كرده اى و تو بر هر كارى توانا هستى، ايران، روم و مصر هم فتح خواهد شد، نداى اسلام به همه جاى جهان خواهد رسيد.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۵۷: از كتاب تفسير باران، جلد يازدهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن