کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    غافر: آيه ۷۶ - ۷۴

      غافر: آيه ۷۶ - ۷۴


    مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا بَلْ لَمْ نَكُنْ نَدْعُو مِنْ قَبْلُ شَيْئًا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ الْكَافِرِينَ (74 )ذَلِكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الاَْرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنْتُمْ تَمْرَحُونَ (75 ) ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ (76 )
    فرشتگان به كافران مى گويند: "شما بُت ها را در دنيا مى پرستيديد، آن بُت ها كجا هستند؟". آنان در جواب مى گويند: "آن بُت ها از ديد ما ناپديد شدند، اكنون ما فهميديم كه پرستش آن بُت ها باطل بوده است، زيرا آن بُت ها به ما سودى نرساندند و ما را از آتش نجات ندادند، ما عمر خود را در راه بُت ها صرف كرديم، امّا چه فايده؟ عبادت هاى ما هيچ فايده اى براى ما نداشت، بت ها هيچ كارى براى ما نكردند، گويا كه اصلاً آن ها را عبادت نكرده ايم".
    آرى، آنان در دنيا در مقابل بُت ها سجده مى كردند، تو براى هدايت آنان پيامبران را فرستادى، امّا آنان پيامبران را دروغگو خطاب كردند، آنان حقّ را شناختند و آن را انكار كردند، تو هم آنان را به حال خود رها كردى تا در گمراهى خود غوطهور شوند، تو در دنيا به آنان مهلت مى دهى، امّا وقتى قيامت بر پا شود، آنان را به بهشت راهنمايى نمى كنى، جايگاه آنان آتش سوزان جهنّم است.

    * * *


    كافران كنار "چشمه حميم" هستند. وقتى آنان آن آب را نوشيدند، فرشتگان آماده اند تا آنان را به سوى آتش بازگردانند، همه وجود آنان از آن آب داغ سوخته است، آنان رو به فرشتگان مى كنند و مى گويند: "چرا خدا براى مدّتى كوتاه عذاب را از ما برنمى دارد؟ چرا ما اين گونه به عذاب او گرفتار شده ايم؟
    فرشتگان به آنان چنين جواب مى دهند: اين عذاب به خاطر اين است كه در دنيا به دنبال هوسرانى بوديد و به اين كار خود افتخار و شادى مى كرديد".
    كافران در كنار چشمه حميم هستند، اكنون ديگر وقت آن است كه به سوى شعله هاى جهنّم بازگردند، فرشتگان به آنان مى گويند: "از درهاى جهنّم وارد شويد، شما براى هميشه در اين عذاب خواهيد بود".
    آرى، كافران در دنيا از روى تكبّر و غرور، حقّ را انكار كردند، سرانجام آنان، آتش سوزان جهنّم است و به راستى كه جهنّم چه جايگاه بدى براى متكبّران است.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۵۳: از كتاب تفسير باران، جلد دهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن