کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    انفال : آيه ۱

      انفال : آيه ۱


    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الاَْنْفَالِ قُلِ الاَْنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (1 )
    تو به سؤال بندگان خود احترام مى گذارى، به آن پاسخ مى دهى، مردم از پيامبر درباره "اَنفال" سؤال كردند، اكنون مى خواهى به آن پاسخ بدهى.
    به سرمايه هاى عمومى جامعه انفال مى گويند، چيزى كه مالك خصوصى ندارد: كوه ها، درّه ها، جنگل ها، درياچه ها، رودخانه ها...
    كسى حقّ ندارد مالك اين ها شود، اين ها سرمايه هاى جامعه است.
    اگر مسلمانان در جنگ با كافران، غنيمت هايى را به دست بياورند، بيشتر آن غنيمت ها بين رزمندگان تقسيم مى شود، گاهى بين مسلمانان و كافران جنگ درنمى گيرد و كافران خودشان تسليم مى شوند، در اين صورت، غنيمت هايى كه به دست مى آيد، "انفال" حساب مى شود.

    * * *


    عدّه اى از مسلمانان نزد پيامبر آمدند و از او درباره "انفال" سؤال كردند، آن ها مى خواستند بدانند "انفال" از آنِ چه كسى است، در جواب آنان اين آيه نازل شد: "انفال از آنِ خدا و پيامبر است".
    تو انفال را در اختيار رهبر جامعه قرار دادى تا با توجّه به مصلحت جامعه براى آن برنامه ريزى كند و از درآمد آن، به نيازمندان كمك كند و اوضاع اجتماعى را سر و سامان بدهد، انفال، سرمايه جامعه اسلامى است و هرگز نبايد بدون هماهنگى رهبر جامعه، در دست افراد عادى قرار گيرد.

    * * *


    از مسلمانان مى خواهى اگر به تو ايمان آورده اند تقوا پيشه كنند و ميان خود صلح برقرار سازند و دستورات تو و پيامبر را اطاعت كنند.
    وقتى دو مسلمان با هم اختلاف پيدا مى كنند و با يكديگر دشمنى مى كنند، من نبايد بى خيال باشم، بايد براى صلح و آشتى ميان آنان تلاش كنم. تو از بين بردن كدورت ها و زدودن دشمنى ها و تبديل آن به دوستى ها را بسيار دوست دارى.
    شنيده ام وقتى على(عليه السلام)در محراب مسجد كوفه ضربت خورد، او را به خانه بردند، همه فرزندان او اطرافش جمع شدند تا وصيّت او را بشنوند. على(عليه السلام)رو به آنان كرد و فرمود: "فرزندانم ! من از پيامبر اين سخن را شنيدم: اگر كسى اختلاف بين دو نفر را تبديل به دوستى كند، اين كار او از يك سال نماز و روزه بهتر است".[1]

    * * *


    در اين آيه، تصويرى زيبا از دين نشان مى دهى، دين فقط نماز خواندن و روزه گرفتن نيست، تو براى اقتصاد جامعه هم برنامه دارى، براى همين است كه اسلام كامل ترين اديان است، تو از ما مى خواهى هرگز از جامعه خود غافل نشويم.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۲: از كتاب تفسير باران، جلد چهارم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن