کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    انفال : آيه ۶۹

      انفال : آيه ۶۹


    فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالًا طَيِّبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (69 )
    در جنگ بدر، مسلمانان هفتاد اسير از كافران گرفته بودند، عدّه اى از مسلمانان نزد پيامبر آمدند و گفتند: "اى پيامبر ! اسيران را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنان از خويشاوندانشان كه در مكّه هستند، فديه و پول بگيريم".
    تو اين آيه را نازل كردى: "آنچه را غنيمت گرفته ايد، از شماست و گواراى شما باد، تقوا پيشه كنيد كه من بخشنده و مهربان هستم".
    پس به پيامبر اجازه چنين كارى را مى دهى، تو دوست ندارى كه مسلمانان ثواب جهاد در راه تو را با پول معامله كنند، آنان فقط به خاطر تو بايد به جهاد بروند، البتّه ممكن است كه در اين راه، غنيمتى هم به دست آورند، امّا غنيمت، نبايد هدف باشد، تو به مسلمانان مى گويى تقوا پيشه كنند.
    قرار شد كه هر اسيرى كه از خانواده اى ثروتمند است، چهارهزار درهم بدهد، اسيرى هم كه از خانواده اى كم درآمد است، هزار درهم بدهد. اين خبر به خانواده اسيران رسيد و آنان اين پول را براى آزاد كردن اسيران خود فرستادند و اسيران آزاد شدند.
    براى اين كه من بدانم چهارهزار "درهم" امروز چقدر ارزش دارد، بايد قيمت 80 مثقال طلا را به دست بياورم، بايد ببينم يك مثقال طلا چقدر ارزش دارد، آن را در 80 ضرب كنم. اين ارزش تقريبى چهارهزار درهم مى باشد. همين طور اگر بدانم 20 مثقال طلا چقدر ارزش دارد، به طور تقريبى به ارزش هزار درهم رسيده ام.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۳۴: از كتاب تفسير باران، جلد چهارم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن