کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    انفال : آيه ۴۰ - ۳۸

      انفال : آيه ۴۰ - ۳۸


    قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ وَإِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّةُ الاَْوَّلِينَ (38 )وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (39 ) وَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلَاكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ (40 )
    مسلمانان را در جنگ بدر يارى كردى و آنان بر كافران پيروز شدند و گروهى از بزرگانِ آنان را به جهنّم فرستادند، اكنون از پيامبر مى خواهى تا با بازماندگان آنان چنين سخن بگويد: "اى كافران ! اگر شما دست از كفر و دشمنى خود برداريد و ايمان بياوريد، گناهان شما بخشيده مى شود، امّا اگر به دشمنى خود ادامه دهيد، بدانيد كه سنّت خدا درباره شما جارى خواهد شد، او بندگان مؤمن خود را عزيز مى كند و در بهشت جاى مى دهد و كافران را ذليل و در جهنّم گرفتار مى سازد".

    * * *


    درست است كه جنگ بدر تمام شده است، امّا تو دوست دارى كه مسلمانان بدانند هنوز در آغاز راه هستند، آنان بايد تا برچيدن بساط بُت پرستى و شرك مبارزه كنند.
    اين سخن تو با آنان است: "اى مؤمنان ! با كافران بجنگيد تا بُت پرستى و كفر روى زمين ريشه كن شود و دينى جز يكتاپرستى در زمين باقى نماند. اگر كافران از كفر خود دست برداشتند و ايمان آوردند، من آنان را مى بخشم و پاداش آن ها را مى دهم كه من به آنچه انجام مى دهند بينا هستم، اگر آنان ايمان نياوردند و حقّ را نپذيرفتند، نگران نباشيد، بدانيد كه من يار و نگهدار شما هستم، فراموش نكنيد كه من بهترين يار و بهترين ياور هستم".

    * * *


    وقتى دشمنان به مسلمانان حمله مى كنند، مسلمانان وظيفه دارند تا با آنان به مقابله بپردازند و از خود و ناموس و آيين خود دفاع كنند و دست دشمن متجاوز را قطع كنند. اين، جنگ نيست بلكه دفاع مى باشد.
    امّا سخن در اين است كه آيا مسلمانان مى توانند خودشان جنگ با كافران را آغاز كنند؟
    آغاز جنگ براى از بين بردن كفر و بُت پرستى، شرايط خاص خودش را دارد و فقط در صورتى مى توان جنگ با كافران را آغاز كرد كه پيامبر و يا امام معصوم فرماندهى آن جنگ را به عهده داشته باشد، چون پيامبر يا امام معصوم از هر خطايى به دور است، براى همين هرگز اين جنگ براى به دست آوردن غنيمت يا كشورگشايى نيست، بلكه هدف آن نجات انسان ها از بُت پرستى است.
    امام صادق(عليه السلام)جنگ با كافران را اگر به فرمان امام معصوم نباشد، حرام دانسته و آن را گناه بزرگى معرّفى مى كند.[14]
    هر كسى اجازه ندارد به اسم گسترش اسلام و مبارزه با بُت پرستى، اسلحه در دست بگيرد و به جنگ كافران برود، اگر كافران با ما كارى نداشتند و به ما حمله نكردند، نبايد جنگ را با آنان آغاز كنيم، آرى، فقط اگر پيامبر يا امام معصوم، فرمان جنگ با كافران را دادند، بايد مسلمانان اطاعت كنند.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۲۰: از كتاب تفسير باران، جلد چهارم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن