کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    تحريم: آيه ۱۰

      تحريم: آيه ۱۰


    ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوح وَامْرَأَةَ لُوط كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ (10 )
    تو از ميان زنانى كه كفر ورزيدند، زنِ نوح و زنِ لوط را به عنوان نمونه ذكر مى كنى، اين دو زن، در نكاح دو تن از بندگان صالح تو بودند و به آن دو خيانت كردند و كارى از دست شوهران آنان در برابر عذاب تو ساخته نبود، فرشتگان به آن دو زن گفتند: "داخل آتش شويد، همان گونه كه ديگران داخل آن مى شوند".
    آرى، وقتى مرگ آن دو زن فرا رسيد، فرشتگان آنان را به سوى آتش سوزانى بردند، منظور از آتش، عذابى است كه در عالَم برزخ مى باشد.
    وقتى انسان مى ميرد، روح از جسمش جدا مى شود، جسم او را داخل قبر مى گذارند و پس از مدّتى اين بدن مى پوسد و از بين مى رود، امّا روح انسان چه مى شود؟ روح انسان به دنيايى مى رود كه به آن "عالَم برزخ" مى گويند. برزخ، مرحله اى است بين اين دنيا و قيامت. كافران در آنجا در آتشى سوزان مى سوزند. وقتى خدا بخواهد قيامت را برپا كند، ابتدا زمين و آسمان ها را در هم مى پيچد، همه كسانى كه در برزخ هستند، نابود مى شوند. مدّتى مى گذرد، پس از آن خدا قيامت را بر پا مى كند و همه را زنده مى كند و كافران در آتش جهنّم گرفتار مى شوند.

    * * *


    اين سخن تو درس بزرگى براى آن دو زن پيامبر بود كه راز پيامبر را فاش كردند، تو به آنان با اين سخن فهماندى كه همسر پيامبر بودن، سبب نجات از عذاب جهنّم نمى شود، مهم اين است كه خود آنان، ايمان و عمل صالح داشته باشند.
    از طرف ديگر، اين درس مهمّى براى همه مسلمانان است، آنان هم بايد بدانند كه همسر پيامبر بودن، ارزشى ندارد، آنچه مهم است ايمان و تقواست. زنِ نوح و زنِ لوط، به عذاب جهنّم گرفتار شدند با اين كه سال هاى سال، همسر پيامبر بودند. پيوندها باعث نجات از آتش جهنّم نمى شود، هر كس بايد خودش ايمان و عمل نيك داشته باشد تا بتواند به رستگارى برسد.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۲۹: از كتاب تفسير باران، جلد سيزدهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن