کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    اِسراء: آيه ۶۵ - ۶۱

      اِسراء: آيه ۶۵ - ۶۱


    وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لاَِدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا (61 ) قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لاََحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا (62 ) قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُكُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا (63 ) وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الاَْمْوَالِ وَالاَْولَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا (64 ) إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلًا (65 )
    تو به پيامبر خبر دادى كه پس از او، مردم گرفتار فتنه منافقان مى شوند و فريب آنان را مى خورند، منافقان از شيطان پيروى مى كنند و جامعه را از سعادت محروم مى كنند، اكنون به سرگذشت شيطان اشاره مى كنى.
    تو آدم(عليه السلام) را آفريدى و از فرشتگان خواستى تا بر او سجده كنند، همه فرشتگان سجده كردند، امّا شيطان عصيان كرد و به تو گفت: "آيا بر كسى سجده كنم كه او را از خاك آفريدى؟ آيا آدم را بر من برترى دادى؟".
    تو او را از درگاه خود راندى، وقتى او فهميد كه از رحمت تو دور شده است، چنين گفت: "خدايا ! اگر به من تا روز قيامت فرصت بدهى، من فرزندان او را گمراه خواهم ساخت، فقط گروه اندكى از آنان از نيرنگ من نجات پيدا خواهند كرد".
    تو به او فرصت دادى و به او چنين گفتى: "اى شيطان ! از درگاه من دور شو ! بدان هر كس از تو پيروى كند او را همراه تو به جهنّم مى فرستم، بدان كه شما براى هميشه در جهنّم خواهيد بود. هر كس را كه مى توانى با صداى خويش تحريك كن، لشكر سواره و پياده ات را بر آن ها گسيل كن، تمام توان و نيروى خود را به كار گير ! در ثروت و فرزندانشان با آنان شريك باش، آنان را با وعده هاى دروغين سرگرم كن، آرى، وعده هاى تو چيزى جز دروغ نيست. بدان كه تو هرگز بر بندگان خوب من سلطه نمى يابى و آنان به دام تو گرفتار نمى شوند".
    اين حكايت شيطان و سخن تو با او بود، اكنون به محمّد(صلى الله عليه وآله)مى گويى: "اى محمّد ! بندگان من وقتى با دسيسه هاى شيطان روبرو مى شوند به من توكّل مى كنند و از من مى خواهند تا آن ها را نجات بدهم، همين كه من آنان را يارى و حمايت كنم برايشان كافى است، شيطان هر كارى بكند نمى تواند بر بندگان خوب من مسلّط شود، من آنان را حمايت و يارى مى كنم".

    * * *


    تو هرگز به شيطان آن قدرت را ندادى كه بر بندگانت مسلّط باشد، شيطان فقط مى تواند انسان را وسوسه كند، اين خود انسان است كه به شيطان جواب مثبت مى دهد، كار شيطان فقط وسوسه است، انسان قدرت انتخاب دارد، مى تواند سخن شيطان را نپذيرد، تو اين توانايى را به او داده اى.
    آرى، تو شيطان را در وسوسه گرى آزاد گذاشتى، امّا انسان را در مقابل او بى دفاع نگذاشتى، به انسان نعمت عقل دادى و فطرت پاك و عشق به كمال را در وجودش قرار دادى و فرشتگانى را مأمور كردى كه الهام بخش او باشند و او را به سوى خوبى ها و زيبايى ها دعوت كنند.

    * * *


    به شيطان گفتى: "در ثروت و فرزندانشان با آنان شريك باش !"
    معناى اين جمله چيست؟
    شيطان انسان را وسوسه مى كند تا از راه حرام به ثروت دست يابد يا با ضايع كردن حقّ ديگران پولى به دست آورد، هر كس كه به اين وسوسه هاى شيطان گوش كند، شيطان در ثروت او شريك شده است.
    غريزه شهوت يكى از راه هاى نفوذ شيطان است، شيطان انسان را به گناه زنا تشويق مى كند، اگر كسى به اين گناه آلوده شود و فرزندى متولّد شود، آن فرزند حرام زاده است، اين گونه شيطان شريك فرزندان انسان مى شود. اگر كسى فرزند خود را خوب تربيت نكند و او را به گناه و معصيت تشويق كند، باز هم شيطان را شريك خود نموده است.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۴۱: از كتاب تفسير باران، جلد ششم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن