کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    حج: آيه ۱۷

      حج: آيه ۱۷


    إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالَْمجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْء شَهِيدٌ (17 )
    با خود فكر مى كردم كه روز قيامت براى چيست؟ چرا تو همه انسان ها را بار ديگر زنده مى كنى؟
    تو مى خواهى مؤمنان را پاداش دهى و كافران را كيفر كنى، انسان ها در روز قيامت زنده مى شوند تا نتيجه اعمال خود را ببينند.
    اين سخن درست است، امّا برپايى قيامت دليل ديگرى هم دارد و آن معلوم شدن حقّ از باطل است.
    در اين دنيا انسان ها ادّعا مى كنند كه بر حقّ هستند. در اينجا از شش گروه نام مى برى:
    1 - مسلمانان
    2 - يهوديان
    3 - صابئان
    4 - مسيحيان
    5 - مَجُوس
    6 - بُت پرستان (مُشرِكان ).
    اين شش گروه در اين دنيا با هم اختلاف دارند، هر كدام خود را بر حقّ مى دانند، تو در روز قيامت، در ميان آنان داورى مى كنى و حقّ را از باطل جدا مى نمايى، تو به هر چيزى آگاه هستى.
    وقتى عيسى(عليه السلام) به پيامبرى مبعوث شد، همه اديان قبلى باطل شد، مردم بايد از عيسى(عليه السلام) پيروى مى كردند، همچنين وقتى محمّد(صلى الله عليه وآله) به پيامبرى مبعوث شد، همه اديان قبلى از اعتبار ساقط شد و همه بايد دين اسلام را بپذيرند. اين قانون توست.
    پس از ظهور اسلام تو اديان ديگر را قبول نمى كنى و اگر كسى (پس از اسلام) دين ديگرى را انتخاب كرده باشد، مجازات مى شود.
    در اينجا از شش گروه نام بردى، من مسلمانان، يهوديان، مسيحيان و بُت پرستان را مى شناسم، امّا درباره "صابئان" و "مجوس" بايد بيشتر تحقيق كنم.

    * * *


    صابئان چه كسانى هستند؟
    آنان پيرو مذهبى آسمانى هستند، پيامبر آنان، يحيى(عليه السلام) است. يحيى(عليه السلام) بعد از زمان موسى(عليه السلام) و قبل از زمان عيسى(عليه السلام) به پيامبرى مبعوث شد.
    آنان به آب اهميّت زيادى مى دهند، همچنين آنان به ستارگان احترام مى گذارند. آنان خود را بر حقّ مى دانند و بر دين خود باقى مانده اند.

    * * *


    مجوس چه كسانى هستند؟
    به پيروان "زرتشت"، مجوس مى گويند. كتاب مقدّس آنان "اوستا" است، اين كتاب در حمله اسكندر مقدونى به ايران از بين رفت. در زمان ساسانيان اين كتاب بازنويسى شد. در اين فاصله، اين دين دچار انحرافات زيادى شد.
    زرتشتيان امروز به دو خدا اعتقاد دارند:
    الف. خداى نيكى و نور كه به آن "اهورامزدا" مى گويند.
    ب. خداى بدى و تاريكى كه آن را "اهريمن" مى نامند.
    همچنين آنان به آتش احترام ويژه اى مى گذارند، هر كجا آنان باشند، آتشكده اى هم وجود دارد، از اين رو بعضى ها آنان را "آتش پرست" مى خوانند.
    كسى را كه پيرو اين دين است، "مجوسى" مى نامند، به مجموعه پيروان اين دين، "مجوس" مى گويند.

    * * *


    از حضرت على(عليه السلام) درباره مجوس سؤال شد، ايشان فرمودند: "خدا بر آنان كتابى نازل كرد و پيامبرى براى هدايت آنان فرستاد".[49]
    امام سجاد(عليه السلام) درباره آنان مى فرمايد: "اين سنّت پيامبر است: با مجوس مانند اهلِ كتاب رفتار كنيد".[50]
    به كسانى كه پيرو كتاب آسمانى هستند، اهل كتاب گفته مى شود (يهوديان، مسيحيان).
    مجوس مانند مسيحيان هستند، مسيحيان عيسى(عليه السلام) را به عنوان يكى از سه خدا باور دارند و او را "خداىِ پسر" مى دانند، اين عقيده، كفر است ! امّا با اين حال، ما آنان را اهل كتاب مى دانيم، مجوس هم به دو خدا (خداى نور و خداى تاريكى) معتقدند، امّا اين دليل نمى شود آنان را اهل كتاب ندانيم !

    * * *


    از اين آيه استفاده مى شود كه اهل كتاب چهار گروه مى باشند: يهوديان، صابئان، مسيحيان و مجوس. اكنون سؤالى به ذهن من مى رسد: تفاوت اهل كتاب با بُت پرستان چيست؟
    اهل كتاب مى توانند به صورت مسالمت آميز در كنار مسلمانان زندگى كنند و جِزيِه بدهند.
    جزيه، مالياتى است كه آنان به مسلمانان پرداخت مى كنند. اهل كتاب مى توانند بر دين خود باقى بمانند و به آيين هاى خود عمل كنند، امّا بُت پرستان حقّ چنين كارى ندارند.
    بُت پرستان يا بايد مسلمان شوند يا خود را براى جنگ آماده كنند. اسلام هرگز اجازه نمى دهد بُت پرستى و دين هاى كفرآميز ديگر در جامعه وجود داشته باشد.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۵۷: از كتاب تفسير باران، جلد هفتم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن