کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    فُرقان: آيه ۶۰

      فُرقان: آيه ۶۰


    وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمَنِ قَالُوا وَمَا الرَّحْمَنُ أَنَسْجُدُ لِمَا تَأْمُرُنَا وَزَادَهُمْ نُفُورًا (60 )
    تو نام هاى زيادى دارى، يكى از نام هاى تو "رحمان" است، يعنى خدايى كه رحمت و مهربانى اش همه موجودات را در برگرفته است، تو به انسان نعمت زندگى دادى، هر چيزى كه براى زندگى در اين دنيا نياز داشت، براى او آفريدى.
    افسوس كه عدّه زيادى از انسان ها تو را نمى شناسند و به جاى پرستش تو، خدايان دروغين را مى پرستند.
    محمّد(صلى الله عليه وآله) به بُت پرستان مكّه چنين مى گفت: "چرا در مقابل بُت هاى بى جان سجده مى كنيد؟ اين بُت ها، هيچ سود و ضررى نمى توانند براى شما داشته باشند، خداىِ رحمان را سجده كنيد".
    آنان در جواب مى گفتند: "خداىِ رحمان ديگر كيست؟ چرا ما بايد از او اطاعت كنيم؟ چرا بايد به سخن تو گوش كنيم و آن خدايى را كه مى گويى، سجده كنيم؟".
    آنان اين سخن را مى گفتند و اين گونه بيزارى آنان از حقيقت بيشتر مى شد، آرى، محمّد(صلى الله عليه وآله) آنان را به پرستش تو دعوت مى كرد، امّا آنان از روى لجاجت، از او رو برمى گرداندند و از حقّ نفرت بيشترى پيدا مى كردند.

    * * *


    قرآن و سخن پيامبر، مانند باران است، اگر باران بر زمين آماده و حاصلخيز ببارد، سبب سرسبزى آن مى شود و گياهان زيادى در آن مى رويد، امّا اگر اين باران بر زمين سخت و شوره زار ببارد، جز علف هرز در آن نمى رويد.
    گروهى از مردم كه قلب هاى پاك داشتند، سخن پيامبر را پذيرفتند و ايمان آوردند و راه هدايت را برگزيدند و رستگار شدند. ولى گروهى كه دل هاى آنان با گناه سياه شده بود، وقتى سخنان پيامبر را شنيدند، آن را انكار كردند و راه كفر را برگزيدند.
    مهم اين است كه تو زمينه هدايت را براى همه فراهم مى كنى، راه خوب و بد را نشان همه مى دهى، بعد از آن ديگر، اختيار با انسان ها مى باشد، آنان بايد خود راه را انتخاب كنند.
    اگر من مى بينم كه در هر زمانى، عدّه اى پيامبران تو را دروغگو شمردند، بايد بدانم اشكال در برنامه تو نبوده است، حكايت آن زمين است كه با باريدن باران، تبديل به شوره زار شد، عيب از باران نيست، عيب از زمينى است كه باران بر آن باريده است.
    وقتى دل كسى شيفته دنيا و لذّت ها و شهوت هاى دنيا شد، سخن حقّ در آن اثر نمى كند، چنين انسانى براى اين كه بتواند به لذّت ها و خوشى هاى دنيا ادامه دهد، راه كفر را انتخاب مى كند و از حقّ نفرت پيدا مى كند و روز به روز نفرت او بيشتر مى شود.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۸۱: از كتاب تفسير باران، جلد هفتم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن