کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    آل عِمران : آيه ۱۳۸ - ۱۳۷

      آل عِمران : آيه ۱۳۸ - ۱۳۷


    قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الاَْرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (137 ) هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ (138 )
    سخن تو با كسانى بود كه در جنگ "اُحُد" از ميدان فرار كردند، آنان را به عفو و بخشش وعده دادى و آن ها به رحمت تو اميدوار شدند، امّا مبادا فكر كنند كه همواره و در همه شرايط، خطاكاران را مى بخشى !
    وقتى انسان بر گناه و نافرمانى عادت كرد، كم كم به آنجا مى رسد كه ديگر سخن خدا را دروغ مى شمارد، قلبش سياه مى شود و از سعادت دور مى شود.
    اين نتيجه بعضى از گناهان است، گناهانى كه اگر كسى آن ها را انجام دهد، ايمان خود را از دست مى دهد و كارش به تكذيب سخن تو مى رسد، او ديگر سخن تو را دروغ مى شمارد !
    اكنون از ما مى خواهى تا در زمين بگرديم و با زندگى امّت هاى قبلى آشنا شويم، وقايع تاريخى را بخوانيم و در اين زمينه مطالعه كنيم تا از عاقبت كسانى كه سخن تو را دروغ شمردند، عبرت بگيريم !
    كسانى كه سخنان تو را دروغ شمردند، به خود ظلم كردند و نتيجه كارهاى خود را ديدند و در همين دنيا به عذاب گرفتار شدند و در روز قيامت هم عذاب سخت ترى در انتظارشان است.[80]
    اين سخن تو با همه انسان هاست: برويد ببيند كه چگونه بلاهاى آسمانى بر آنان نازل شد و همه با خاك يكسان شدند، به خود بياييد و پند بگيريد.
    تو قرآن را براى ما فرستادى و اين قرآن، راه سعادت را براى همه بيان مى كند، آرى، قرآن، هدايت كننده است، امّا فقط اهل تقوا از اين هدايت بهره مند مى شوند و از آن پند مى گيرند. اهل تقوا در سخنان قرآن فكر مى كنند و مسير زندگى خود را در آن مى يابند.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۵۹: از كتاب تفسير باران، جلد دوم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن