کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    رحمان: آيه ۶۱ - ۵۶

      رحمان: آيه ۶۱ - ۵۶


    فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ (56 ) فَبِأَيِّ آَلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (57 ) كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ (58 ) فَبِأَيِّ آَلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (59 ) هَلْ جَزَاءُ الاِْحْسَانِ إِلَّا الاِْحْسَانُ (60 ) فَبِأَيِّ آَلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (61 )
    براى مردان مؤمن، زنان بهشتى آفريده اى كه فقط به همسران خود عشق مىورزند و دست هيچ يك از جنّ يا انس به آنان نرسيده است، نام آنان، "حورالعين" است، پس بندگان تو، كدام يك از نعمت هاى تو را انكار مى كنند؟
    آن زنان بهشتى در سرخى گونه ها مانند ياقوت و دُرّ سفيد و در زيبايى همچون مرواريد مى باشند، پس بندگان تو، كدام يك از نعمت هاى تو را انكار مى كنند؟ [80]
    تو همه اين نعمت ها را براى نيكوكاران آماده كرده اى، مگر پاداش خوبى چيزى غير از خوبى است؟ هر كس در دنيا بندگى تو كند، تو اين نعمت ها را به عنوان پاداش به او عطا مى كنى، آرى، پاداش نيكوكارى چيزى جز بهشت نيست، پس بندگان تو، كدام يك از نعمت هاى تو را انكار مى كنند؟

    * * *


    مناسب مى بينم در اينجا مطلبى را ذكر كنم: قرآن از ازدواج مردان مؤمن با "حورالعين" سخن گفته است. "حورالعين" موجودى است كه خدا آنان را آفريده است تا مؤمنان با آنان ازدواج كنند و به آنان انس بگيرند. "حورالعين" چشمان گشاده دارد و بسيار زيبا مى باشد. يك مرد مؤمن مى تواند با چندين "حورالعين" ازدواج كند.
    اكنون سؤالى مطرح مى شود: ازدواج زنانى كه در اين دنيا راه ايمان را برگزيدند و نيكوكار بودند، چه مى شود؟
    در روز قيامت خدا زنان مؤمن را به بهشت مى برد، آنان جوان مى شوند و خدا به آنان زيبايى عجيبى مى دهد، به گونه اى كه از همه حورالعين ها زيباتر به نظر مى آيند و خدا به آنان اختيار مى دهد كه با يك مرد مؤمن ازدواج كنند.
    زنى كه هرگز در دنيا ازدواج نكرده است، خدا او را به ازدواج يكى از مردان مؤمن در مى آورد.
    اگر زنى در دنيا ازدواج كرده است ولى شوهر او در روز قيامت در جهنّم باشد، خدا آن زن مؤمن را به ازدواج يكى از مردان مؤمن در مى آورد.
    اگر زنى در دنيا چندبار ازدواج كرده باشد و همه شوهران او در روز قيامت در بهشت باشند، آن زن حقّ انتخاب دارد و مى تواند يكى از آنان را انتخاب كند و به همسرى او دربيايد.[81]
    اين نكته مهمّى است: چند شوهرى، مخالف طبيعتِ زن است، خدا زن را اين گونه آفريده است كه دوست دارد يك مرد را دوست بدارد و تنها به او عشق بورزد، زنى كه از فطرت خود دور نشده است چنين احساس پاكى دارد. در بهشت، فطرت پاك زن به دنبال چنين چيزى است.
    او هرگز چيزى غير از اين را طلب نمى كند !
    زن مؤمن فقط به همسر خود عشق مىورزد و هرگز مرد ديگرى غير از او را دوست ندارد، اين جلوه عشق كاملى است كه خدا در قلب زن قرار داده است.
    زن مؤمن در بهشت مى داند كه شوهر او، غير از او همسرانى از "حورالعين" دارد، امّا از اين موضوع، ناراحت نمى شود، زيرا مقامى كه خدا به او داده است، بسيار بالاتر از حورالعين است !
    مقام زنان مؤمن كجا و مقام حورالعين كجا؟
    تفاوت از زمين تا آسمان است !
    زن مؤمن مى داند كه در بهشت، چيزى را از دست نمى دهد، بهشت جاى هيچ غم و اندوهى نيست، او هرگز از اين موضوع ناراحت نمى شود، هر كس وارد بهشت شود، قلب او پاك مى شود و او به فطرت پاك خود باز مى گردد، حسادت ها از دل او مى رود و او به آنچه خدا انجام داده است، خشنود است. هيچ كس در بهشت به اندازه ذرّه اى غمناك نمى شود.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۹۹: از كتاب تفسير باران، جلد دوازدهم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن