کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    بَقَره: آيه ۱۶۴ - ۱۶۳

     بَقَره: آيه ۱۶۴ - ۱۶۳


    وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ (163 ) إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاء فَأَحْيَا بِهِ الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّة وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالاَْرْضِ لاََيَات لِقَوْم يَعْقِلُونَ (164 )
    تو براى هدايت بشر، قرآن را فرستادى. در قرآن، آيه ها و نشانه هايى براى هدايت انسان است، تو دوست دارى كه انسان زندگى هدفمندى داشته باشد، راه ابراهيم(عليه السلام)را ادامه بدهد، از بُت ها بيزارى جويد و فقط در مقابل تو سر تعظيم فرود آورد.
    آرى، تو با مردم سخن گفتى و گروهى كه سخن تو را كتمان مى كنند و كفر مىورزند، گناه آنان بسيار بزرگ است، آنان آيه هاى تو را از مردم مخفى مى كنند، امّا نمى دانند كه آيه هاى تو فقط قرآن نيست، در كتاب طبيعت، هزاران آيه و نشانه وجود دارد، كافى است كه انسان چشم باز كند و به اين آيه ها دقّت كند، هر كس كه با فطرت پاك خود به آسمان ها و زمين بنگرد، هدفمندى جهان هستى را متوجّه مى شود و مى فهمد كه اين جهان خالق دانا و توانا دارد، خدايى يگانه و مهربان !
    اكنون هفت آيه از كتاب طبيعت را برايم بازگو مى كنى: آسمان ها و زمين، روز و شب، كشتى ها، باران، حيوانات، بادها، ابرها.
    به راستى اگر در اين هفت نشانه با دقّت فكر كنم، به خوبى مى توانم درس توحيد را فرا گيرم:
    زمين و منظومه شمسى در كهكشان راه شيرى قرار دارند، اگر بخواهيم ستارگان اين كهكشان را شمارش كنيم و در هر ثانيه يك ستاره را بشماريم، ما نياز به سه هزار سال عمر داريم تا بتوانيم همه ستارگان اين كهكشان را شمارش كنيم. اگر امروز، يك پيام راديويى را از زمين به مركز كهكشان ارسال كنيم، سى هزار سال طول مى كشد تا اين پيام به آنجا برسد. طول كهكشان ما صد هزار سال نورى است. كهكشان راه شيرى با سرعت 288 كيلومتر در ثانيه در حال حركت است.
    در آسمان، صد ميليون كهكشان قرار دارد كه هركدام از آنان حداقل صد ميليارد ستاره دارند. همه اين كهكشان ها در حال حركت هستند.
    كره زمين به صورت منظّم به دور خود مى چرخد و از اين چرخش، شب و روز پديد مى آيد تا هم آب و هواى زمين معتدل بماند و هم شب مايه آرامش بشر باشد و روز هم فرصتى براى كار و تلاش.
    حركت كشتى ها در درياها يكى از نعمت هاى توست، بيشترِ نقل و انتقال كالاها به وسيله كشتى صورت مى گيرد، امروزه كشتى ها بيش از هفتاد درصد انتقال كالا را انجام مى دهند و به اين وسيله بشر مى تواند نيازهاى خود را از هرجاى دنيا تهيّه كند.
    باران، مايه حيات و دوام زندگى همه موجودات است، جنگل هاى انبوه، كشتزارهاى زيبا، همه به بركت باران در زمين به وجود آمده اند.
    حيوانات مختلفى كه روى زمين زندگى مى كنند، قسمتى از غذاى بشر از گوشت آنان تأمين مى شود و فايده هاى ديگرى هم از آنان به بشر مى رسد.
    اين بادها هستند كه ابرها را در آسمان جابه جا مى كنند و مطلوب شدن هوا را در پى دارند. اين ابرها هستند كه باعث بارش باران مى شوند و اين گونه مناطق تشنه را از آب سيراب مى سازند.
    آرى، شناخت طبيعت، يكى از راه هاى شناخت توست، از ما مى خواهى تا به طبيعت نگاه كنيم و از نظم و هماهنگى آن به وجودت پى ببريم، زيرا اين نظم در طبيعت، دليل آن است كه اين جهان خالقى توانا دارد.
    اين نشانه ها براى كسى كه انديشه خود را به كار گيرد، راهى است براى شناخت تو، افسوس كه بسيارى از مردم به سادگى از اين نشانه ها مى گذرند و هرگز به آن ها نمى انديشند !

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۹۳: از كتاب تفسير باران، جلد اول نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن