کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    مائِده: آيه ۶۸

      مائِده: آيه ۶۸


    قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْء حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالاِْنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (68 )
    گروهى از يهوديان نزد پيامبر آمدند و به او چنين گفتند:
    ــ اى محمّد ! آيا كتاب آسمانى ما، تورات را از طرف خدا مى دانى؟
    ــ آرى. من تورات را قبول دارم و به پيامبرى موسى(عليه السلام)ايمان دارم.
    ــ ما هم تورات را قبول داريم و كتاب ديگرى را قبول نداريم، ما به انجيل عيسى و قرآن تو ايمان نداريم.
    وقتى پيامبر اين سخن آنان را شنيد، سكوت كرد، او منتظر بود تا تو آيه اى بر او نازل كنى و او جواب يهوديان را با آن آيه بدهد. اينجا بود كه اين آيه را نازل كردى: "اى يهوديان ! تا زمانى كه به تورات و انجيل و آنچه در قرآن نازل شده است، عمل نكنيد، بر آيين و دين حقىّ نيستيد".
    آرى، تو از يهوديان مى خواهى كه به همه كتاب هاى آسمانى ايمان بياورند، زيرا همه آن ها از يكجا سرچشمه گرفته اند، اصول كلّى آن ها يكسان است، اگر چه قرآن به عنوان آخرين كتاب آسمانى، كامل ترين آن ها مى باشد.
    اگر يهوديان واقعاً به تورات ايمان دارند، بايد به قرآن و محمّد(صلى الله عليه وآله)ايمان بياورند، زيرا تو در تورات، بشارت آمدن محمّد(صلى الله عليه وآله)را ذكر كرده اى و نشانه هاى او را براى آنان گفته اى، آنان همانطور كه فرزندان خود را مى شناسند، نشانه هاى آخرين پيامبر تو را هم مى شناسند و مى دانند كه آن پيامبر موعود، محمّد(صلى الله عليه وآله)است.
    آنان حقّ و حقيقت را شناخته اند و آن را انكار كرده اند، وقتى كه آيات قرآن را مى شنوند، نه تنها مايه بيدارى آن ها نمى گردد، بلكه بر كفر و سركشى آنان مى افزايد، براى همين از پيامبر مى خواهى كه از اين قوم كافر و مخالفت آنان غمگين نباشد، زيرا كفر آنان به اسلام هيچ ضررى نمى زند، آنان با راهى كه در پيش گرفته اند، به خود ضرر مى زنند و خود را از سعادت و رستگارى محروم مى كنند.

    * * *


    درست است كه اين سخن تو با يهوديان است، امّا درس بزرگى براى همه انسان ها نيز مى باشد، اگر من فقط ادّعاى مسلمانى كنم و قرآن را بخوانم، امّا به دستورات آن عمل نكنم، نزد تو هيچ جايگاهى نخواهم داشت، ايمانِ تنها كافى نيست، بايد علاوه بر ايمان به قرآن، به آن هم عمل بكنم.
    اگر مسلمانان عمل به آموزه هاى قرآن را فراموش كنند، جايگاه و موقعيّت خود را از دست خواهند داد و خوار و زبون خواهند شد.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۳۲: از كتاب تفسير باران، جلد سوم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن