کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    اَنعام: آيه ۱۲۹ - ۱۲۸

      اَنعام: آيه ۱۲۹ - ۱۲۸


    وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الاِْنْسِ وَقَالَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنَ الاِْنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْض وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (128 )وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (129 )
    تو فايده ايمان را برايم بيان كردى، اگر من به تو ايمان بياورم، تو مرا دوست مى دارى و در روز قيامت، در بهشت زيباى خود، مهمان مى كنى.
    امّا اگر كفر بورزم، به چه نتيجه اى مى رسم؟
    شيطان ها كه بيشتر آنان از جن هستند، مرا دوست خواهند داشت و من در روز قيامت با آنان محشور خواهم شد.
    تو در روز قيامت همه را زنده مى كنى و سپس به شياطين مى گويى: "اى شيطان ها ! شما گروه زيادى از انسان ها را گمراه كرديد و بر گروه پيروان خود افزوديد، اكنون شما و همه پيروان شما، به عذاب گرفتار مى شويد".
    آتش جهنّم زبانه مى كشد و شياطين را به سوى خود مى خواند. در اين هنگام انسان هايى كه از شيطان ها پيروى كرده اند مى گويند: "بارخدايا ! در دنيا، برخى از ما از برخى ديگر، بهره بردارى مى كردند، شيطان ها ما را به گناهان تشويق مى كردند و ما را وسوسه مى كردند كه به پيامبران تو ايمان نياوريم، ما از آنان پيروى كرديم، از پيامبر تو شنيديم كه روز قيامت، حقّ است، امّا به آن ايمان نياورديم، اكنون روز قيامت فرا رسيده است، اين همان وعده اى است كه پيامبر تو از آن سخن مى گفت. پس امروز با ما چه مى كنى؟".
    تو در جواب به آنان مى گويى: "آتش جهنّم، جايگاه شماست، شما در آن جاودانه خواهيد ماند، مگر آن كه من بخواهم تا رهايى پيدا كنيد".
    سزاى آنان اين است كه براى هميشه در جهنّم بمانند، ولى تو قدرت دارى آنان را از جهنّم نجات دهى، تو بر هر كارى توانا هستى، همه كارهاى تو از روى حكمت است، تو به همه چيز آگاهى دارى، مى دانى كه بعضى از آنان، بعد از آن كه مدّتى در جهنّم ماندند، شايستگى عفو و بخشش تو را پيدا مى كنند و تو آنان را از آتش جهنّم نجات مى دهى.
    فرشتگان آن گناهكاران را (كه به خود و ديگران ظلم كرده اند) به جهنّم مى برند و آنان در آتش سوزان گرفتار مى شوند. در آنجا، بعضى از آنان را به بعضى ديگر وامى گذارى و به آنان مى گويى: "شما در دنيا پشتيبان و يار و ياور هم بوديد، پس اينجا هم از يكديگر حمايت كنيد و مشكلات خود را خودتان حل و فصل كنيد".
    تو آنان را يارى نمى كنى زيرا آنان گناهان زيادى انجام دادند، تو از آنان بيزارى مى جويى و آنان را به حال خود رها مى كنى.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۱۹: از كتاب تفسير باران، جلد سوم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن