وَهَذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (92 )
يهوديان گفتند كه تو كتابى را بر محمّد(صلى الله عليه وآله)نازل نكردى، بار ديگر پاسخ آنان را مى دهى: اين قرآن، كتابى مبارك و فرخنده است كه من آن را بر محمّد نازل كرده ام، كتابى كه تورات و انجيل و ديگر كتب آسمانى را تأييد مى كند، محمّد با اين كتاب، مردمِ مكّه و كسانى كه پيرامون مكّه هستند را بيم مى دهد.
كسانى كه به روز قيامت ايمان دارند، به اين قرآن ايمان مى آورند و بر نماز خود مداومت مى كنند.
* * *
تو رسالت محمّد(صلى الله عليه وآله)را در سه مرحله قرار دادى:
1 - مرحله دعوت خويشان و فاميل او: در آيه 214 از سوره شعرا به محمّد(صلى الله عليه وآله)مى گويى تا رسالت خود را از دعوت اقوام و خويشانش آغاز كند.
2 - مرحله دعوت مردم مكّه و اطراف آن: در اين آيه از او مى خواهى تا رسالت خود را به مردم مكّه و شهرهاى اطراف آن برساند.
3 - مرحله دعوت همگانى و جهانى: در آيه 107 از سوره انبياء به اين نكته اشاره مى كنى كه محمّد(صلى الله عليه وآله)را براى همه جهانيان فرستادى.
نكته جالب اين است كه در اينجا، از ميان همه وظايف يك مسلمان، فقط از نماز سخن مى گويى، نماز سرلوحه همه عبادت ها مى باشد، اگر نماز قبول شود، اعمال ديگر انسان نيز پذيرفته خواهد شد. نماز، معراج مؤمن است.
* * *