کتب دکتر مهدی خدامیان آرانی - سایت نابناک

سایت استاد مهدي خداميان آرانی

در حال بارگذاری

    اَعراف : آيه ۱۷۹ - ۱۷۸

      اَعراف : آيه ۱۷۹ - ۱۷۸


    مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي وَمَنْ يُضْلِلْ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (178 ) وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آَذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالاَْنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ (179 )
    هر كس كه به دنبال هدايت باشد، تو زمينه هدايت را براى او فراهم مى كنى و هر كس هم به دنبال گمراهى باشد، تو به او مهلت مى دهى و او را به حال خود رها مى كنى و مانع كارش نمى شوى.
    آرى، تو راه خوب و بد را به انسان نشان مى دهى و اين انسان است كه بايد به اختيار خود، راه خود را برگزيند. اگر كسى از زمينه هدايتى كه تو برايش فراهم كرده اى، بهره ببرد، او هدايت شده واقعى است.
    كسى هم كه راه گمراهى را انتخاب مى كند، تو او را به حال خود رها مى كنى و اين گونه است كه او به گمراهى خود سرگرم مى شود و از زيانكاران مى شود.

    * * *


    تو براى مؤمنان، بهشت را آماده كرده اى، كسانى كه در مسير هدايت تو گام بردارند، در بهشت جاى مى دهى، امّا كسانى كه راه گمراهى را در پيش گيرند، در جهنّم گرفتار عذاب خواهند شد.
    گروه زيادى از انسان ها و جنّ ها به جهنّم خواهند رفت، جهنّم نتيجه اعمال خود آنان است، تو همه انسان ها را پاك آفريده اى و وسايل سعادت و رستگارى را در اختيار آنان قرار دادى، امّا برخى از آنان از چشم و گوش و عقل خود استفاده نمى كنند و راه سقوط و جهنّم را در پيش مى گيرند.
    آنان دل هايى دارند كه با آن حقّ را درنمى يابند چشم هايى دارند كه با آن راه راست را نمى بينند، گوش هايى دارند كه با آن سخن حقّ را نمى شنوند، آنان خود را به كرى و كورى زده اند، راه دشمنى با حقّ را پيش گرفته اند، براى همين آنان مانند چهارپان هستند، بلكه از آنان گمراه ترند. كسى كه از استعدادهايى كه تو به او داده اى استفاده نكند و فقط به فكر خوراك و خواب و شهوت خود باشد، از حيوان، پست تر است. آنان از عذابى كه در انتظارشان است، غافل هستند.

    * * *


نوشته ها در باره این

نظر شما

.شما در حال ارسال نظر براي ۱۹۳: از كتاب تفسير باران، جلد سوم نوشته مهدى خداميان هستید

‌اگر مي خواهيد مطلب ديگري - كه ربطي به اين ندارد- براي من بفرستيداينجا را كليك كنيد.


عنوان این فیلد نمی تواند خالی باشد.
متن نظر شما
لطفا ایمیل خود را وارد کنید * این فیلد نمی تواند خالی باشد.لطفا ایمیل را صحیح وارد نمایید.
لطفا نام خود را وارد نمایید


ابتدای متن